DOWNLOADS
- Academic Circulars
- Academic Regulations
- Guidelines & Manuals
- Forms
- Infographics
- Webinar & Presentation Slide
- META
- Glossary
NO. |
DOCUMENT NAME |
CIRCULARS CATEGORY |
DOWNLOAD / VIEW |
ACADEMIC CIRCULARS 2024 |
|||
1. |
Pekeliling Akademik Bil 01/2024 : Pelaksanaan Pendaftaran Pelajar Baharu Dan Perkuliahan 3 Minggu Pertama Sesi Mac 2024 |
Arahan |
|
2. |
Pekeliling Akademik Bil 02/2024 : Prosedur Penawaran Program Akademik Di Bawah Saluran Komersial UiTM Seat Plus Di Universiti Teknologi MARA |
Prosedur |
|
3. |
Pekeliling Akademik Bil 03/2024 : Kalendar Akademik Sesi 2024/2025 Universiti Teknologi MARA |
Arahan |
|
4. |
Pekeliling Akademik Bil 04/2024 : Pemakluman Tawaran Dan Kuota Bagi Permohonan Biasiswa Staf Akademik Tajaan Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT) Peringkat Ijazah Doktor Falsafah (PhD), Sarjana Kepakaran, Sub Kepakaran Dan Pasca Kedoktoran Tahun 2024 |
Prosedur |
|
5. |
Pekeliling Akademik Bil 05/2024 : Pelaksanaan Waktu Bekerja Berperingkat (WBB) Kepada Pentadbir Akademik Di Universiti Teknologi MARA |
Arahan |
|
6. |
Pekeliling Akademik Bil 06/2024 : Penawaran Kursus Integriti Dan Anti Rasuah (KIAR) Dan Senarai Kursus Baharu Kokurikulum UiTM |
Arahan |
|
7. |
Pekeliling Akademik Bil 07/2024 : Penyediaan Portfolio Pengajaran Pensyarah Melalui Sistem MyATP |
Prosedur |
|
8. |
Pekeliling Akademik Bil 08/2024 : Prosedur Pengurusan Bahan Pengajaran Dan Pembelajaran Universiti Teknologi MARA |
Prosedur |
|
9. |
Pekeliling Akademik Bil 09/2024 : Prosedur Pelaporan Pencapaian Hasil Pembelajaran Program Akademik (Program Learning Outcome - PLO) Universiti Teknologi MARA |
Prosedur |
|
10. |
Pekeliling Akademik Bil 10/2024 : Penambahbaikan Markah Minima Dan Markah Keseluruhan Pada Jadual Kosong (0)/ Specific Requirement (SR) Summary Di Sistem E-Compliance, MyATP Bagi Permohonan Urusan Kenaikan Pangkat Ke Jawatan Pensyarah Kanan Gred DM52 Dengan Kesetaraan PhD |
Garis Panduan |
|
11. |
Pekeliling Akademik Bil 11/2024 : Penambahbaikan Tarikh Kuatkuasa Urusan Kenaikan Pangkat Secara Laluan Kerjaya Ke Gred DU/DUG/DUF 54 (Tanpa Gelaran Profesor Madya) Dan Gred DU/DUG56 (Tanpa Gelaran Profesor Madya) Bagi Pensyarah Perubatan, Pensyarah Pergigian Dan Pensyarah Farmasi Universiti Teknologi MARA |
Garis Panduan |
|
12. |
Pekeliling Akademik Bil 12/2024 : Pengemaskinian Kendiri Storan Bahan Pengajaran Dan Pembelajaran Digital Oleh Pensyarah |
Dasar & Prosedur |
|
13. |
Pekeliling Akademik Bil 13/2024 : Pindaan Pengecualian Kredit Dalam Peraturan Akademik Diploma Dan Sarjana Muda Pindaan 2021 (Bilangan 1) |
Peraturan |
|
14. |
Pekeliling Akademik Bil 14/2024 : Garis Panduan Penasihat Akademik Pelajar Di Universiti Teknologi MARA |
Garis Panduan |
|
15. |
Pekeliling Akademik Bil 15/2024 : Analisis Keperluan Pasaran Bagi Pembangunan Program Baharu Dan Semakan Kurikulum Program Akademik Universiti Teknologi MARA |
Prosedur |
|
16. |
Pekeliling Akademik Bil 16/2024 : Pindaan Jumlah Jam Kredit Bagi Kursus Matapelajaran Pengajian Umum (MPU) Dan Kursus Wajib Universiti Bagi Program Diploma Dan Sarjana Muda |
Peraturan |
|
17. |
Pekeliling Akademik Bil 17/2024 : Pindaan Caj Mini Transkrip dan Surat Pengesahan Pelajar [NEW] |
Arahan |
|
ACADEMIC CIRCULARS 2023 |
|||
1. |
Pekeliling Akademik Bil. 01 / 2023: Pelan Tindakan Menghadapi Peperiksaan Akhir Februari 2023 UiTM Bagi Sesi I 2022/2023 |
Prosedur |
|
2. |
Pekeliling Akademik Bil. 02 / 2023: Peraturan Pengendalian Bahan Pengajaran Dan Pembelajaran Universiti Teknologi MARA |
Peraturan |
|
3. |
Pekeliling Akademik Bil. 03 / 2023: Pemakluman Tawaran Dan Kuota Bagi Permohonan Biasiswa Staf Akademik Tajaan Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT) Peringkat Ijazah Doktor Falsafah (PhD), Sarjana Kepakaran, Sub Kepakaran dan Pasca Kedoktoran Tahun 2023 |
Prosedur |
|
4. |
Pekeliling Akademik Bil. 04 / 2023: Kerangka Self Instructional Materials (SIM) Bagi Pembangunan Bahan Pengajaran Dan Pembelajaran Program Akademik (SIMODL) Universiti Teknologi MARA |
Prosedur |
|
5. |
Pekeliling Akademik Bil. 05 / 2023: Aplikasi ChatGPT Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran |
Garis Panduan |
|
6. |
Pekeliling Akademik Bil. 06 / 2023: Inisiatif Kemudahan Untuk Kesejahteraan Pelajar Universiti Teknologi MARA |
Garis Panduan |
|
7. |
Pekeliling Akademik Bil. 07 / 2023: Penambahan Aktiviti Penyunting Jurnal Dalam Komponen K2 Bagi Amanah Tugasan Pensyarah (ATP) Universiti Teknologi MARA |
Garis Panduan |
|
8. |
Pekeliling Akademik Bil. 08 / 2023: Prosedur Permohonan Penawaran Program Akademik Sedia Ada Di Lokasi Baharu Universiti Teknologi MARA |
Prosedur |
|
9. |
Pekeliling Akademik Bil. 09 / 2023: Kalendar Akademik Sesi 2023/2024 Universiti Teknologi MARA |
Arahan |
|
10. |
Pekeliling Akademik Bil. 10 / 2023: Pindaan Perkara 2.1.7 Dalam Peraturan Akademik Diploma Dan Sarjana Muda Pindaan 2021 (Bilangan 1) |
Peraturan |
|
11. |
Pekeliling Akademik Bil. 11 / 2023: Pelaksanaan Dasar Outbound Scholar Bagi Staf Akademik Universiti Teknologi MARA |
Dasar & Garis Panduan |
|
12. |
Pekeliling Akademik Bil. 12 / 2023: Pengecualian Perkara 2.32.3 Peraturan Akademik Program Diploma Dan Sarjana Muda (Pindaan 2021) Mengenai Caj Yuran Pemporesan Pengaktifan Semula Status Pelajar Disebabkan Gugur Taraf (GT) Bagi Sesi II 2022/2023 (Mac-Julai 2023) Kumpulan B |
Peraturan |
|
13. |
Pekeliling Akademik Bil. 13 / 2023: Garis Panduan Pembelajaran Anjal Di Universiti Teknologi MARA |
Garis Panduan |
|
14. |
Pekeliling Akademik Bil. 14 / 2023: Kelonggaran Dasar Pelaksanaan Takwim Penilaian Berterusan Dan Peperiksaan Akhir |
Arahan |
|
15. |
Pekeliling Akademik Bil. 15 / 2023: Lantikan Felo Universiti Daripada Pensyarah Di Universiti Teknologi MARA |
Prosedur |
|
16. |
Pekeliling Akademik Bil. 16 / 2023: Takrifan Status Program Akademik Universiti Teknologi MARA |
Peraturan |
|
17. |
Pekeliling Akademik Bil. 17 / 2023 - Penggunaan Platform EON XR Metaverse Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran |
Dasar |
|
18. |
Pekeliling Akademik Bil. 18 / 2023 - Prosedur Lantikan Pentadbir Akademik Daripada Pensyarah Di Universiti Teknologi MARA |
Prosedur |
|
ACADEMIC CIRCULARS 2022 |
|||
1. |
Pekeliling Akademik Bil. 01 / 2022: Pemakluman Penggunaan Sistem Jadual Waktu Kuliah, Integrated Course Registration And Scheduling System (ICReSS V2.1) Universiti Teknologi MARA |
Prosedur |
|
2. |
Pekeliling Akademik Bil. 02 / 2022: Pelan Tindakan Perkuliahan Open And Distance Learning Kali Ke-5 (ODL 5.0) Bagi Sesi II 2021 / 2022 Universiti Teknologi MARA |
Prosedur |
|
3. |
Pekeliling Akademik Bil. 03 / 2022: Pelaksanaan Pindaan Kerangka Laporan Penilaian Prestasi Tahunan Di Sistem MyATP Bagi Staf Akademik Universiti Teknologi MARA Bermula Tahun 2022 |
Dasar |
|
4. |
Pekeliling Akademik Bil. 04 / 2022: Pemakluman Tawaran Dan Kuota Bagi Permohonan Biasiswa Staf Akademik Tajaan Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) Peringkat Ijazah Doktor Falsafah (PhD), Sarjana Kepakaran, Sub Kepakaran Dan Pasca Kedoktoran Tahun 2022 |
Prosedur |
|
5. |
Pekeliling Akademik Bil. 05 / 2022: Pelaksanaan Pendaftaran Pelajar Baharu Sesi II 2021 / 2022 Secara Dalam Talian Universiti Teknologi MARA |
Prosedur |
|
6. |
Pekeliling Akademik Bil. 06 / 2022: Kalendar Sesi Akademik 2022 / 2023 Universiti Teknologi MARA |
Arahan |
|
7. |
Pekeliling Akademik Bil. 07 / 2022: Pelaksanaan Sijil Digital Anugerah Dekan Universiti Teknologi MARA |
Prosedur |
|
8. |
Pekeliling Akademik Bil. 08 / 2022: Penambahbaikan Proses Lantikan Pengurus Utama Dan Pengurus Pelaksana Program Akademik Universiti Teknologi MARA |
Prosedur |
|
9. |
Pekeliling Akademik Bil. 09 / 2022: Pindaan Peraturan Akademik Diploma Dan Sarjana Muda Universiti Teknologi MARA Mengenai Penilaian Khas Pelajar |
Peraturan |
|
10. |
Pekeliling Akademik Bil. 10 / 2022: Penggunaan Peraturan Akademik Program Pra Diploma Pindaan 2022 (Bilangan 1) Universiti Teknologi MARA |
Peraturan |
|
11. |
Pekeliling Akademik Bil. 11 / 2022: Pindaan Kalendar Akademik Dan Perkuliahan Bagi Sesi I 2022/2023 |
Arahan |
|
12. |
Pekeliling Akademik Bil. 12 / 2022: Keanggotaan Ketua Unit Kualiti Di Jawatankuasa Akademik Universiti Teknologi MARA |
Peraturan |
|
13. |
Pekeliling Akademik Bil. 13 / 2022: Program Akademik Self-Funding Universiti Teknologi MARA |
Arahan |
|
14. |
Pekeliling Akademik Bil. 14 / 2022: Kerangka Pensijilan Mikro Dan Pelaksanaannya Di Universiti Teknologi MARA |
Prosedur |
|
15. |
Pekeliling Akademik Bil. 15 / 2022: Pengecualian Staf Akademik Universiti Teknologi MARA Daripada Menghadiri Kursus Higher Education Teaching And Learning |
Prosedur |
|
16. |
Pekeliling Akademik Bil. 16 / 2022: Pelan Tindakan Peralihan Perkuliahan Dari Open And Distance Learning (ODL) Ke Face To Face (F2F) Bagi Sesi 1 2022/2023 Universiti Teknologi MARA |
Prosedur |
|
17. |
Pekeliling Akademik Bil. 17 / 2022 : Pelaksanaan Pengoperasian Pentaksiran Dan Penilaian Akademik Sesi I 2022/2023 |
Garis Panduan |
|
18. |
Pekeliling Akademik Bil. 18 / 2022 : Garis Panduan Pengajaran Kolaboratif Di Universiti Teknologi MARA |
Garis Panduan |
|
19. |
Pekeliling Akademik Bil. 19 / 2022 : Model A.D.A.B Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Universiti Teknologi MARA |
Dasar |
|
20. |
Pekeliling Akademik Bil. 20 / 2022 : Pelaksanaan Aplikasi Student Happiness Untuk Pelajar Universiti Teknologi MARA |
Prosedur |
|
21. |
Pekeliling Akademik Bil. 21 / 2022 : Pengggunaan Afiliasi Bagi Pentadbir Dan Staf Akademik Di Kolej Pengajian Dan UiTM Cawangan |
Dasar |
|
ACADEMIC CIRCULARS 2021 |
|||
1. |
Pekeliling Akademik Bil. 01 / 2021: Pelaksanaan Kemasukan Pelajar Kembali Ke Kampus Dan Pengendalian Kuliah 2B Bagi Sesi I 2020 / 2021 |
Prosedur |
|
2. |
Pekeliling Akademik Bil. 02 / 2021: Pelaksanaan Dasar Pengajaran Dan Pembelajaran Universiti Teknologi MARA |
Dasar |
|
3. |
Pekeliling Akademik Bil. 03 / 2021: Pelaksanaan Perkuliahan Dan Pengendalian Kemasukan Pelajar Ke Kampus Bagi Sesi II 2020 / 2021 Universiti Teknologi MARA |
Prosedur |
|
4. |
Pekeliling Akademik Bil. 04 / 2021: Pemakluman Tawaran Dan Kuota Bagi Permohonan Biasiswa Staf Akademik Tajaan Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) Peringkat Ijazah Doktor Falsafah (PhD), Sarjana Kepakaran, Sub Kepakaran Dan Pasca Kedoktoran Tahun 2021 |
Prosedur |
|
5. |
Pekeliling Akademik Bil. 05 / 2021: Pelaksanaan Pendaftaran Pelajar Baharu Sesi II 2020 / 2021 Secara Dalam Talian Universiti Teknologi MARA |
Garis Panduan |
|
6. |
Pekeliling Akademik Bil. 06 / 2021: Penetapan Amanah Tugas, Keberadaan Dan Penilaian Prestasi Tahunan (LNPT) Bagi Gred Penolong Pensyarah Universiti Teknologi MARA |
Polisi |
|
7. |
Pekeliling Akademik Bil. 07 / 2021: Pelaksanaan Pemakaian Model HETVET@UiTM Bagi Pembangunan Program Baharu Dan Semakan Kurikulum Program Akademik Universiti Teknologi MARA |
Dasar |
|
8. |
Pekeliling Akademik Bil. 08 / 2021: Pindaan Penetapan Tindakan Pelajar Yang Tidak Menjelaskan Tunggakan Bayaran Bil Pengajian Pelajar Dan Bil-Bil Lain |
Prosedur |
|
9. |
Pekeliling Akademik Bil. 09 / 2021: Kalendar Sesi Akademik 2021 / 2022 Universiti Teknologi MARA |
Arahan |
|
10. |
Pekeliling Akademik Bil. 10 / 2021: Penambahbaikan Dan Pelaksanaan Pemantauan Profesionalisme Pensyarah (PRO-PENS) Universiti Teknologi MARA |
Prosedur |
|
11. |
Pekeliling Akademik Bil. 11 / 2021: Pelaksanaan Kuliah 3B Bagi Sesi II 2020 / 2021 Susulan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) |
Prosedur |
|
12. |
Pekeliling Akademik Bil. 12 / 2021: Pemakluman Semula Berkenaan Pelaksanaan Cuti Ulang Kaji Untuk Pelajar Universiti Teknologi MARA |
Arahan |
|
13. |
Pekeliling Akademik Bil. 13 / 2021: Pengecualian Staf Akademik Universiti Teknologi MARA Daripada Menghadiri Kursus Higher Education Teaching & Learning (HETL) |
Prosedur |
|
14. |
Pekeliling Akademik Bil. 14 / 2021: Syarat Dan Laluan Kerjaya Kenaikan Pangkat Skim Penolong Pensyarah Di Universiti Teknologi MARA |
Prosedur |
|
15. |
Pekeliling Akademik Bil. 15 / 2021: Penambahbaikan Tugas Dan Tanggungjawab Pengurusan Akademik Di Universiti Teknologi MARA Dan Kriteria Penubuhan Jabatan Pengajian Di UiTM Cawangan |
Dasar/Garis Panduan |
|
16. |
Pekeliling Akademik Bil. 16 / 2021: Penyeragaman Penamaan Program Akademik Baharu Peringkat Pengajian Sarjana Muda Di Universiti Teknologi MARA |
Dasar |
|
17. |
Pekeliling Akademik Bil. 17 / 2021: Pelan Tindakan Open And Distance Learning Kali Ke-4 (ODL 4.0) Dan Kemasukan Pelajar Sesi I 2021 / 2022 |
Prosedur |
|
18. |
Pekeliling Akademik Bil. 18 / 2021: Pelaksanaan Pendaftaran Pelajar Baharu Sesi I 2021 / 2022 Secara Dalam Talian Universiti Teknologi MARA |
Prosedur |
|
19. |
Pekeliling Akademik Bil. 19 / 2021: Pindaan Peraturan Akademik Program Diploma Dan Sarjana Muda Pindaan 2021 (Bilangan 1) Universiti Teknologi MARA |
Peraturan |
|
20. |
Pekeliling Akademik Bil. 20 / 2021: Pemakluman Pelaksanaan University Educational Objectives (UEO) Universiti Teknologi MARA |
Dasar |
|
21. |
Pekeliling Akademik Bil. 21 / 2021: Penggunaan Teaching Effectiveness Index (TEX) Sebagai Penilaian Pengajaran 360° Di Universiti Teknologi MARA |
Dasar |
|
22. |
Pekeliling Akademik Bil. 22 / 2021: Pelaksanaan Permohonan Salinan Mini Transkrip Akademik Pelajar Universiti Teknologi MARA Secara Dalam Talian |
Prosedur |
|
23. |
Pekeliling Akademik Bil. 23 / 2021: Polisi Pengajian Inklusif Untuk Pelajar Berkeperluan Khusus Dan Kurang Terwakili (Under-Represented) Universiti Teknologi MARA |
Dasar |
|
24. |
Surat Pejabat Timbalan Naib Canselor (Akademik Dan Antarabangsa): 19 Mei 2021: Pemakluman Berkaitan Pembayaran Yuran / Fi Permohonan Pengiktirafan Akreditasi Program Oleh Badan Profesional |
Prosedur |
|
ACADEMIC CIRCULARS 2020 |
|||
1. |
Pekeliling Akademik Bil. 01 / 2020: Pemakaian Kursus Falsafah Dan Isu Semasa Serta Kursus Penghayatan Etika Dan Peradaban Sebagai Kursus Umum Universiti |
Peraturan |
|
2. |
Pekeliling Akademik Bil. 02 / 2020: Yuran Pemprosesan Dan Garis Panduan Permohonan Pendaftaran Kursus Pelajar Di Luar Tempoh |
Garis Panduan |
|
3. |
Pekeliling Akademik Bil. 03 / 2020: Minggu Interim Bagi Pelajar Pra-Diploma |
Polisi |
|
4. |
Pekeliling Akademik Bil. 04 / 2020: Kalendar Sesi Akademik 2020 / 2021 |
Arahan |
|
5. |
Pekeliling Akademik Bil. 05 / 2020: Garis Panduan Pelaksanaan Semester Pendek Di UiTM |
Garis Panduan |
|
6. |
Pekeliling Akademik Bil. 06 / 2020: Pindaan Kalendar Akademik Sesi II Dan Sesi III 2019 / 2020 Susulan Penularan Wabak COVID-19 |
Arahan |
|
7. |
Pekeliling Akademik Bil. 07 / 2020: Penetapan Jabatan Sebagai Sub Entiti Akademik Untuk Pembangunan Dan Pemilikan Bersama Program Akademik Baharu Di UiTM Cawangan |
Dasar |
|
8. |
Pekeliling Akademik Bil. 08 / 2020: Pemakluman Penggunaan Sistem Permohonan Kenaikan Pangkat Staf Akademik Secara Dalam Talian |
Prosedur |
|
9. |
Pekeliling Akademik Bil. 09 / 2020: Pelaksanaan Pendaftaran Pelajar Baharu Sesi I 2020 / 2021 Secara Dalam Talian |
Prosedur |
|
10. |
Pekeliling Akademik Bil. 10 / 2020: Pindaan Kalendar Akademik Sesi I 2020 / 2021 Susulan Penularan Wabak COVID-19 |
Arahan |
|
11. |
Pekeliling Akademik Bil. 11 / 2020: Prosedur Pengurusan Dan Pengoperasian Pelajar Hadir Ke Kampus UiTM Bagi Sesi II 2019 / 2020 Dan Sesi I 2020 / 2021 |
Prosedur |
|
12. |
Pekeliling Akademik Bil. 12 / 2020: Pemakluman Penakrifan Semula Keberadaan Staf Akademik UiTM |
Dasar |
|
13. |
Pekeliling Akademik Bil. 13 / 2020: Penambahbaikan Pelaksanaan Latihan Sub Kepakaran, Latihan Klinikal Dan Perkhidmatan Klinikal Staf UiTM |
Garis Panduan |
|
14. |
Pekeliling Akademik Bil. 15 / 2020: Penangguhan Pembayaran Yuran Pengajian Pelajar UiTM Bagi Pengajian Tahun 2020 |
Arahan |
|
15. |
Pekeliling Akademik Bil. 16 / 2020: Pelaksanaan Kemasukan Semula Pelajar Ke Kampus Serta Penyampaian Pengajaran Dan Penilaian Pembelajaran Dalam Tempoh Pasca Puncak Wabak COVID-19 (Post-Peak COVID-19) |
Prosedur |
|
16. |
Pekeliling Akademik Bil. 17 / 2020: Kesetaraan Penyeliaan Sarjana Secara Kerja Kursus Dengan Penyeliaan Sarjana Secara Penyelidikan |
Garis Panduan |
|
17. |
Pekeliling Akademik Bil. 18 / 2020: Penambahan Aktiviti Pembangunan Bahan Open And Distance Learning (ODL) Dalam Kategori Penyelidikan (K2) Dalam Pengiraan Amanah Tugas Pensyarah (ATP) Susulan Penularan Wabak COVID-19 |
Garis Panduan |
|
18. |
Pekeliling Akademik Bil. 19 / 2020: Garis Panduan Kenaikan Pangkat Staf Akademik Melalui Trek Klinikal (Sub-Track Pengamal Profesional) Universiti Teknologi MARA |
Garis Panduan |
|
19. |
Pekeliling Akademik Bil. 20 / 2020: Penawaran Program Secara Separuh Masa Di Institut Pendidikan Berterusan Dan Pengajian Profesional (iCEPS) Bagi Keseluruhan Program Sepenuh Masa Universiti Teknologi MARA (UiTM) |
Prosedur |
|
20. |
Pekeliling Akademik Bil. 21 / 2020: Pindaan Agihan Peratusan Penilaian Kualiti Peribadi Dalam Laporan Nilaian Prestasi Tahunan (LNPT) Bagi Pentadbir Akademik Berjawatan Dalam Pengurusan Tinggi / Pengurusan Kanan Universiti |
Dasar/Polisi |
|
21. |
Pekeliling Akademik Bil. 22 / 2020: Pindaan Perkara 2.29 Pengurniaan Akademik Dan Perkara 2.27 Intersesi Dalam Peraturan Akademik Bagi Program Diploma Dan Sarjana Muda Pindaan 2017 (Bil. 1) |
Peraturan Akademik |
|
22. |
Pekeliling Akademik Bil. 23 / 2020: Pindaan Kalendar Akademik Sesi II 2020 / 2021 Susulan Peningkatan Kes Penularan Wabak COVID-19 |
Arahan |
|
23. |
Surat Pekeliling Timbalan Naib Canselor (Akademik Dan Antarabangsa) Bil. 01 / 2020: Pelaksanaan Penyampaian Dan Penilaian Pembelajaran Berikutan Penularan Wabak COVID-19 Dan Perintah Kawalan Pergerakan |
Arahan Akademik |
|
24. |
Surat Pekeliling Timbalan Naib Canselor (Akademik Dan Antarabangsa) Bil. 02 / 2020: Garis Panduan Pengurusan Pelajar Pascasiswazah Universiti Teknologi MARA (UiTM) Mod Penyelidikan Dan Mod Campuran Menjalankan Aktiviti Penyelidikan Di Kampus Semasa Dan Pasca Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) |
Arahan Akademik |
|
25. |
Surat Timbalan Naib Canselor (Akademik Dan Antarabangsa): 09 Julai 2020: Pemakluman Pejabat Timbalan Naib Canselor (Akademik Dan Antarabangsa) Berkenaan [1] Penangguhan Pemantauan Profesionalisme Pensyarah (PRO-PENS) Pada Semester II 2019 / 2020 Dan Semester I 2020 / 2021; Dan [2] Pelaksanaan Penilaian Kendiri Terhadap Aktiviti Pengajaran Dan Pembelajaran Terbuka Dan Jarak Jauh Oleh Pensyarah UiTM |
Arahan Akademik |
|
ACADEMIC CIRCULARS 2019 |
|||
1. |
Pekeliling Akademik Bil. 01 / 2019: Kalendar Sesi Akademik 2019 / 2020 |
Arahan |
|
2. |
Pekeliling Akademik Bil. 02 / 2019: Pemilikan Dan Pengurusan Program Akademik Universiti Teknologi MARA |
Polisi/Dasar |
|
3. |
Pekeliling Akademik Bil. 03 / 2019: Pelaksanaan Penggunaan Sistem MyATP Sebagai Medium Penyediaan Sasaran Kerja Tahunan Dan Laporan Nilaian Prestasi Tahunan Staf Akademik UiTM |
Polisi/Dasar |
|
4. |
Pekeliling Akademik Bil. 04 / 2019: Pelaksanaan Penyampaian Fleksibel Di Universiti Teknologi MARA |
Polisi/Garis Panduan |
|
5. |
Pekeliling Akademik Bil. 05 / 2019: Pindaan Syarat Kenaikan Pangkat Pensyarah Gred 45 / 46 Ke Jawatan Pensyarah Kanan Gred 52 |
Peraturan |
|
6. |
Pekeliling Akademik Bil. 06 / 2019: Pelaksanaan Dasar Outbound Bagi Staf UiTM |
Garis Panduan |
|
7. |
Pekeliling Akademik Bil. 07 / 2019: Pelaksanaan Sesi Kuliah Secara Fleksibel Akibat Keadaan Jerebu Yang Kritikal |
Prosedur |
|
8. |
Pekeliling Akademik Bil. 08 / 2019: Amanah Tugas Dan Tanggungjawab Staf Akademik Universiti Teknologi MARA |
Polisi/Dasar |
|
ACADEMIC CIRCULARS 2018 |
|||
1. |
Pekeliling Akademik Bil. 01 / 2018: Pemakluman Kuota Bagi Permohonan Biasiswa Staf Akademik Tajaan Kementerian Pendidikan Tinggi Peringkat Ijazah Doktor Falsafah Tahun 2018 |
Prosedur |
|
2. |
Pekeliling Akademik Bil. 02 / 2018: Garis Panduan Pelaksanaan Program Pembangunan Bakat Analitik Data Raya Di Universiti Teknologi MARA |
Garis Panduan |
|
3. |
Pekeliling Akademik Bil. 03 / 2018: Kalendar Sesi Akademik 2018 / 2019 |
Arahan |
|
4. |
Pekeliling Akademik Bil. 04 / 2018: Penambahbaikan Garis Panduan Kenaikan Pangkat Staf Akademik Universiti Teknologi MARA (UiTM) 2018 |
Garis Panduan |
|
5. |
Pekeliling Akademik Bil. 05 / 2018: Garis Panduan Pelaksanaan Minggu Interim Di Universiti Teknologi MARA |
Garis Panduan |
|
6. |
Pekeliling Akademik Bil. 06 / 2018: Polisi Pengajian Bagi Pelajar Universiti Teknologi MARA Kategori Orang Kurang Upaya |
Polisi |
|
7. |
Pekeliling Akademik Bil. 07 / 2018: Pindaan Skim Perkhidmatan Pensyarah Perubatan Dan Pensyarah Pergigian Di Universiti Teknologi MARA |
Prosedur |
|
8. |
Pekeliling Akademik Bil. 08 / 2018: Garis Panduan Pelaksanaan Wisdom Wednesday Di Universiti Teknologi MARA |
Garis Panduan |
|
9. |
Pekeliling Akademik Bil. 09 / 2018: Cadangan Penambahbaikan Garis Panduan Pelantikan Pensyarah Sambilan (Sepenuh Masa) (Part Time Full Time (PTFT)) Di Universiti Teknologi MARA |
Garis Panduan |
|
10. |
Pekeliling Akademik Bil. 10 / 2018: Penetapan Senarai Bidang Fakulti Dan Pusat Akademik Universiti Teknologi MARA |
Polisi/Dasar |
|
11. |
Pekeliling Akademik Bil. 11 / 2018: Pemakluman Kuota Bagi Permohonan Biasiswa Staf Akademik Tajaan Kementerian Pendidikan Malaysia (Pendidikan Tinggi) Peringkat Ijazah Doktor Falsafah, Sarjana Kepakaran, Sub Kepakaran Dan Pasca Kedoktoran Tahun 2019 |
Prosedur |
|
12. |
Pekeliling Akademik Bil. 12 / 2018: Garis Panduan Penggunaan Bilik Arif Di Universiti Teknologi MARA |
Garis Panduan |
|
13. |
Surat Pekeliling Timbalan Naib Canselor (Akademik Dan Antarabangsa) Bil. 01 / 2018: Pelaksanaan Week Without Walls Di Universiti Teknologi MARA |
Arahan Akademik |
|
ACADEMIC CIRCULARS 2017 |
|||
1. |
Pekeliling Akademik Bil. 01 / 2017: Pelaksanaan Projek Pembangunan Massive Open Online Courses (MOOC) Di Universiti Teknologi MARA |
Arahan Akademik |
|
2. |
Pekeliling Akademik Bil. 02 / 2017: Minggu Interim Bagi Pelajar Diploma |
Polisi |
|
3. |
Pekeliling Akademik Bil. 03 / 2017: Kalendar Sesi Akademik 2017 / 2018 |
Arahan |
|
4. |
Pekeliling Akademik Bil. 04 / 2017: Pelaksanaan Semula Semester Intersesi |
Prosedur |
|
5. |
Pekeliling Akademik Bil. 05 / 2017: Pelaksanaan Amanah Tugasan Pensyarah (ATP 3.0) Universiti Teknologi MARA |
Garis Panduan |
|
6. |
Pekeliling Akademik Bil. 06 / 2017: Kelayakan Bayaran Syarahan Sambilan Lebih Masa |
Polisi/Dasar |
|
7. |
Pekeliling Akademik Bil. 07 / 2017: Pelaksanaan Tempoh Pengajian Fleksibel Bagi Pelajar Atlet Elit |
Polisi |
|
8. |
Pekeliling Akademik Bil. 08 / 2017: Garis Panduan Memorandum Persefahaman Universiti Teknologi MARA |
Garis Panduan |
|
9. |
Pekeliling Akademik Bil. 09 / 2017: Pemakaian Matapelajaran Pengajian Umum (MPU) Dan Kursus Universiti Untuk Pelaksanaan September 2017 |
Garis Panduan |
|
10. |
Pekeliling Akademik Bil. 10 / 2017: Penggunaan Peraturan Akademik Program Diploma Dan Sarjana Muda Pindaan 2017 (Bilangan 1) Universiti Teknologi MARA |
Peraturan |
|
11. |
Surat Pekeliling Timbalan Naib Canselor (Akademik Dan Antarabangsa) Bil. 01 / 2017: Penjelasan Semula Arahan Akademik Berkaitan Pengkuliahan Dan Penyampaian Pengajaran Di Universiti Teknologi MARA |
Arahan Akademik |
|
12. |
Surat Pengemaskinian Maklumat Bidang Tujahan Universiti Awam |
Arahan Akademik |
|
ACADEMIC CIRCULARS 2016 |
|||
1. |
Pekeliling Akademik Bil. 01 / 2016: Penentuan Hak Milik Program Sedia Ada Di Kampus Cawangan |
Arahan Akademik |
|
2. |
Pekeliling Akademik Bil. 02 / 2016: Kalendar Sesi Akademik 2016 / 2017 |
Arahan |
|
3. |
Pekeliling Akademik Bil. 03 / 2016: Garis Panduan Tugas Dan Tanggungjawab Pentadbir Akademik Dan Perincian Skop Tugas Hal Pentadbiran Akademik Fakulti / Cawangan / Pusat Akademik |
Garis Panduan |
|
4. |
Pekeliling Akademik Bil. 04 / 2016: Pelaksanaan Kebenaran Membawa Bahan Rujukan Ke Dalam Dewan Peperiksaan |
Polisi/Dasar |
|
5. |
Pekeliling Akademik Bil. 05 / 2016: Garis Panduan Pelaksanaan English Exit Test (EET) Di Universiti Teknologi MARA |
Garis Panduan |
|
6. |
Pekeliling Akademik Bil. 06 / 2016: Penambahbaikan Penyetaraan, Penyeragaman Nomenklatur Dan Kuasa Melantik Jawatan Pentadbir Akademik Universiti Teknologi MARA (UiTM) |
Prosedur |
|
7. |
Pekeliling Akademik Bil. 07 / 2016: Pindaan Kitaran Kalendar Akademik Universiti Teknologi MARA |
Arahan |
|
8. |
Pekeliling Akademik Bil. 08 / 2016: Penggunaan Garis Panduan Pelaksanaan Himpunan Purata Nilai Gred Bersepadu (iCGPA) Universiti Teknologi MARA |
Garis Panduan |
|
9. |
Pekeliling Akademik Bil. 09 / 2016: Penggunaan Garis Panduan Pembangunan Kurikulum Fleksibel Dan Pengurusan Akademik Pelajar Di Bawah Program Mobiliti Universiti Teknologi MARA |
Garis Panduan |
|
10. |
Pekeliling Akademik Bil. 10 / 2016: Penurunan Kuasa Pengoperasian Hal Pertukaran Program Dan / Atau Kampus Oleh Pelajar Universiti Teknologi MARA |
Arahan Pentadbiran |
|
11. |
Pekeliling Akademik Bil. 11 / 2016: Pindaan Perkara 2.25 Peperiksaan Khas, Peraturan Akademik Bagi Program Diploma Dan Sarjana Muda Pindaan 2015 (Bilangan 1) |
Peraturan |
|
12. |
Pekeliling Akademik Bil. 12 / 2016: Pelaksanaan Permohonan Cuti Khas Pelajar Secara Dalam Talian |
Prosedur |
|
ACADEMIC CIRCULARS 2015 |
|||
1. |
Pekeliling Akademik Bil. 01 / 2015: Kalendar Sesi Akademik 2015 / 2016 |
Arahan |
|
2. |
Pekeliling Akademik Bil. 02 / 2015: Ketetapan Untuk Mengemukakan Surat Senat / Surat Pengesahan Tempat Pengajian Yang Asal Sebagai Syarat Pengesahan Kelayakan Pemegang Biasiswa |
Garis Panduan |
|
3. |
Pekeliling Akademik Bil. 03 / 2015: Tindakan Susulan Terhadap Ketidakpatuhan Polisi Penilaian Akademik Pelajar UiTM |
Arahan |
|
4. |
Pekeliling Akademik Bil. 04 / 2015: Pematuhan Memenuhi Band MUET Sebagai Syarat Kemasukan Dan Menduduki Exit English Test (EET) Sebagai Salah Satu Syarat Bergraduat Program Sarjana Muda UiTM |
Arahan |
|
5. |
Pekeliling Akademik Bil. 05 / 2015: Penetapan Senarai Graduan Mengikut Sesi Istiadat Konvokesyen Bermula November 2015 Dan Sesi Seterusnya |
Arahan |
|
6. |
Pekeliling Akademik Bil. 06 / 2015: Tarikh Dan Tempoh Pendaftaran Pelajar Baharu Diploma Dari Penerapan Pra-Diploma Dan Pendaftaran Pelajar Baharu Sarjana Muda Dari Penerapan Diploma UiTM |
Arahan |
|
7. |
Pekeliling Akademik Bil. 07 / 2015: Pindaan Pekeliling Akademik Bilangan 4 Tahun 2015 Mengenai Exit English Test (EET) Sebagai Salah Satu Syarat Bergraduat Program Sarjana Muda UiTM |
Arahan |
|
8. |
Pekeliling Akademik Bil. 08 / 2015: Syarat Minima Kelulusan Bahasa Inggeris International English Language Testing System (IELTS) Untuk Memohon Biasiswa Atau Cuti Belajar Bagi Pengajian Dalam Negara |
Arahan |
|
9. |
Pekeliling Akademik Bil. 09 / 2015: Garis Panduan Pelaksanaan Pembelajaran Teradun (Blended Learning) Universiti Teknologi MARA |
Garis Panduan |
|
10. |
Pekeliling Akademik Bil. 10 / 2015: Tawaran Biasiswa Staf Akademik UiTM Mengikuti Pengajian Peringkat Doktor Falsafah Tahun 2016 |
Prosedur |
|
11. |
Pekeliling Akademik Bil. 11 / 2015: Biasiswa Human Life Advancement Foundation (HLAF) |
Prosedur |
|
12. |
Pekeliling Akademik Bil. 12 / 2015: Tawaran Biasiswa Staf Akademik UiTM Mengikuti Pengajian Peringkat Doktor Falsafah Tahun 2016 |
Prosedur |
|
13. |
Pekeliling Akademik Bil. 13 / 2015: Garis Panduan Urusan Kenaikan Pangkat Pensyarah Perubatan, Pergigian Dan Farmasi Universiti Teknologi MARA (Pindaan 2) Tahun 2015 |
Garis Panduan |
|
14. |
Pekeliling Akademik Bil. 14 / 2015: Pelaksanaan Pemantauan Profesionalisme Pensyarah (PRO-PENS) V2 UiTM |
Prosedur |
|
15. |
Pekeliling Akademik Bil. 15 / 2015: Tawaran Biasiswa Skim Tenaga Pengajar Muda UiTM Bagi Pengajian Di Peringkat Doktor Falsafah Dan Sarjana Tahun 2016 |
Prosedur |
|
16. |
Pekeliling Akademik Bil. 16 / 2015: Peringatan Mengenai Skema Jawapan Peperiksaan Akhir |
Arahan |
|
17. |
Pekeliling Akademik Bil. 17 / 2015: Pemakluman Mengenai Proses Tuntutan Transkrip Rasmi Setelah Tamat Pengajian |
Arahan |
|
18. |
Pekeliling Akademik Bil. 18 / 2015: Penurunan Kuasa Kepada Mesyuarat Jawatankuasa Akademik Fakulti / Negeri / iNED / Pusat Asasi (JAF / JAN / JAI / JAP) Untuk Membuat Pemakluman Awal Keputusan Peperiksaan Khas Kepada Pelajar |
Arahan Pentadbiran |
|
19. |
Pekeliling Akademik Bil. 19 / 2015: Pelaksanaan Pembelajaran Teradun Dan Penggunaan MOOC Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Di UiTM |
Prosedur |
|
20. |
Pekeliling Akademik Bil. 20 / 2015: Pencalonan / Permohonan Anugerah Akademik UiTM (AAU) 2015 Kepada Semua Staf Akademik UiTM |
Prosedur |
|
21. |
Pekeliling Akademik Bil. 21 / 2015: Garis Panduan Pengurusan Hal Keluarga Staf Dan Staf Yang Belajar Di Universiti Teknologi MARA |
Garis Panduan |
|
22. |
Pekeliling Akademik Bil. 22 / 2015: Penamatan Kemudahan Yang Diberikan Kepada Staf Akademik Di Bawah Program PhD Potential Universiti Teknologi MARA (UiTM) |
Arahan Pentadbiran |
|
23. |
Pekeliling Akademik Bil. 23 / 2015: Tatacara Penubuhan Entiti Akademik Universiti Teknologi MARA |
Prosedur |
|
ACADEMIC CIRCULARS 2014 |
|||
1. |
Pekeliling Akademik Bil. 01 / 2014: Kalendar Sesi Akademik 2014 / 2015 |
Arahan |
|
2. |
Pekeliling Akademik Bil. 02 / 2014: Tawaran Semula Biasiswa Skim Tenaga Pengajar Muda UiTM Bagi Pengajian Di Peringkat Doktor Falsafah / Sarjana Tahun 2014 |
Prosedur |
|
3. |
Pekeliling Akademik Bil. 03 / 2014: Mewajibkan Pengambilan MUET Bagi Permohonan Ke Program Sarjana Muda UiTM Bagi Calon-Calon Lepasan Diploma UiTM & Lepasan Tahun Akhir UiTM Mulai Sesi September 2014 |
Arahan |
|
4. |
Pekeliling Akademik Bil. 04 / 2014: Pembatalan Pemberian Pengecualian Kredit Untuk Pelajar Lulusan Matrikulasi (Lulus Kursus Kawad), Lulusan Politeknik (Polibridged), Bekas Pelatih PLKN, Lulusan Maktab Tentera DiRaja Dan Pemegang Sijil Perancang Bandar Dan Wilayah UiTM |
Arahan |
|
5. |
Pekeliling Akademik Bil. 05 / 2014: Ketetapan Menggunakan Kemudahan Cuti Bersalin Atau Cuti Haji Bagi Pemegang Biasiswa Staf Dan Tenaga Pengajar Muda (TPM) Semasa Dalam Tempoh Cuti Belajar / Pengajian |
Arahan Pentadbiran |
|
6. |
Pekeliling Akademik Bil. 06 / 2014: Ketetapan Tempoh Pembayaran Tuntutan Elaun Tesis Dan Tiket Kapal Terbang Bagi Pemegang Biasiswa Staf Dan Tenaga Pengajar Muda (TPM) |
Prosedur |
|
7. |
Pekeliling Akademik Bil. 07 / 2014: Penambahbaikan Proses Dan Prosedur Program PhD Potential (Dahulunya Dipanggil PhD Salvage Program) |
Prosedur |
|
8. |
Pekeliling Akademik Bil. 08 / 2014: Garis Panduan Bagi Kenaikan Pangkat Dengan Gelaran Profesor Madya Bagi Pensyarah Gred 54 (Tanpa Gelaran Profesor Madya) |
Garis Panduan |
|
9. |
Pekeliling Akademik Bil. 09 / 2014: Mewajibkan Program PhD On Time Kepada Calon Yang Ingin Memohon Biasiswa Staf Akademik UiTM Dan Biasiswa Skim Tenaga Pengajar Muda (TPM) Peringkat Ijazah Kedoktoran (PhD) |
Arahan Pentadbiran |
|
10. |
Pekeliling Akademik Bil. 10 / 2014: Tawaran Biasiswa Program Ahli Sains (Scientist) Dan Penyelidik Muda (PSPM) UiTM Tahun 2014 |
Arahan Pentadbiran |
|
11. |
Pekeliling Akademik Bil. 11 / 2014: Pindaan Proses Dan Prosedur Program PhD Potential (Dahulunya Dipanggil PhD Salvage Program) |
Prosedur |
|
12. |
Pekeliling Akademik Bil. 12 / 2014: Tawaran Biasiswa Skim Tenaga Pengajar Muda UiTM Bagi Pengajian Di Peringkat Doktor Falsafah / Sarjana Tahun 2015 |
Prosedur |
|
13. |
Pekeliling Akademik Bil. 13 / 2014: Tawaran Biasiswa Staf Akademik UiTM Bagi Pengajian Di Peringkat Doktor Falsafah Tahun 2015 |
Prosedur |
|
14. |
Pekeliling Akademik Bil. 14 / 2014: Penubuhan Jawatankuasa Teknikal Penilaian Kenaikan Pangkat Staf Akademik Di Universiti Teknologi MARA |
Prosedur |
|
15. |
Pekeliling Akademik Bil. 15 / 2014: Pindaan Kalendar Akademik Sesi II 2014 / 2015 Bagi Program Asasi, Pra-Diploma Dan Diploma Susulan Peristiwa Banjir |
Arahan |
|
16. |
Surat Pekeliling Timbalan Naib Canselor (Akademik Dan Antarabangsa) Bil. 01 / 2014: Penggunaan Buku Teaching Portfolio A Handbook For UiTM Academic Staff |
Arahan |
|
ACADEMIC CIRCULARS 2013 |
|||
1. |
Pekeliling Akademik Bil. 01 / 2013: Status Permohonan Pelanjutan Selepas Tempoh Asal Pengajian Atau Tempoh Maksima Pengajian (48 Bulan) Bagi Pemegang Biasiswa Staf Akademik Peringkat Ijazah Kedoktoran |
Arahan Pentadbiran |
|
2. |
Pekeliling Akademik Bil. 02 / 2013: Pemakluman Keberadaan Pemegang Biasiswa Semasa Membentang Kertas Kerja Dari Malaysia Ke Luar Negara Atau Dari Luar Negara Ke Malaysia Atau Negara Selain Tempat Pengajian |
Arahan Pentadbiran |
|
3. |
Pekeliling Akademik Bil. 03 / 2013: Tadbir Urus Akademik Universiti Teknologi MARA |
Arahan Pentadbiran |
|
4. |
Pekeliling Akademik Bil. 04 / 2013: Penangguhan Tarikh Pemakaian Nama Baru Program Akademik UiTM |
Arahan |
|
5. |
Pekeliling Akademik Bil. 05 / 2013: Pindaan Kalendar Akademik Sesi 2 2012 / 2013 Bagi Program Asasi, Pra-Diploma, Diploma Dan Sarjana Muda |
Arahan |
|
6. |
Pekeliling Akademik Bil. 06 / 2013: Kalendar Sesi Akademik 2013 / 2014 |
Arahan |
|
7. |
Pekeliling Akademik Bil. 07 / 2013: Penangguhan Sesi Pengajaran Dan Pembelajaran Universiti Teknologi MARA Sempena Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) |
Arahan |
|
8. |
Pekeliling Akademik Bil. 08 / 2013: Penambahbaikan Pelaksanaan Amanah Tugasan Pensyarah (ATP) Dan Kelayakan Bayaran Syarahan Sambilan Lebih Masa |
Prosedur |
|
9. |
Pekeliling Akademik Bil. 09 / 2013: Garis Panduan e-Kandungan Atau e-Content Bagi Tujuan Kenaikan Pangkat Staf Akademik Di Universiti Teknologi MARA (UiTM) |
Garis Panduan |
|
10. |
Pekeliling Akademik Bil. 10 / 2013: Penambahbaikan Syarat Tempoh Perkhidmatan Kenaikan Pangkat Ke Gred 52 Di Jawatan Pensyarah Kanan Universiti Teknologi MARA (UiTM) |
Prosedur |
|
11. |
Pekeliling Akademik Bil. 11 / 2013: Syarat Tambahan Kemasukan Ke Program Sarjana Muda (SM) Bagi Graduan Lepasan Diploma / Asasi Universiti Teknologi MARA (UiTM) |
Prosedur |
|
12. |
Pekeliling Akademik Bil. 12 / 2013: Tawaran Biasiswa Skim Tenaga Pengajar Muda Bagi Pengajian Di Peringkat Doktor Falsafah / Sarjana Tahun 2014 |
Prosedur |
|
13. |
Pekeliling Akademik Bil. 13 / 2013: Penyelarasan Dan Bidang Kuasa Tatatertib Akademik Pelajar Dan Penyeragaman Jawatankuasa Tatatertib Fakulti Dan Jawatankuasa Tatatertib Akademik UiTM Negeri Cawangan |
Arahan Pentadbiran |
|
14. |
Pekeliling Akademik Bil. 14 / 2013: Tawaran Biasiswa Skim Tenaga Pengajar Muda UiTM Bagi Pengajian Di Peringkat Doktor Falsafah Dan Sarjana Tahun 2014 |
Prosedur |
|
15. |
Pekeliling Akademik Bil. 15 / 2013: Pembatalan Pekeliling Bilangan 12 / 2013 Tawaran Biasiswa Skim Tenaga Pengajar Muda UiTM Bagi Pengajian Di Peringkat Doktor Falsafah Dan Sarjana Tahun 2014 |
Prosedur |
|
16. |
Pekeliling Akademik Bil. 16 / 2013: Pemberhentian Intersesi |
Arahan |
|
17. |
Pekeliling Akademik Bil. 17 / 2013: Tawaran Biasiswa Staf Akademik UiTM Bagi Pengajian Di Peringkat Doktor Falsafah Tahun 2014 |
Prosedur |
|
18. |
Pekeliling Akademik Bil. 18 / 2013: Pembukaan Pencalonan / Permohonan Anugerah Akademik UiTM (AAU) 2013 Kepada Semua Staf Akademik UiTM |
Prosedur |
|
19. |
Surat Pekeliling Timbalan Naib Canselor (Akademik Dan Antarabangsa) Bil. 1 / 2013: Penambahbaikan Syarat Tempoh Perkidmatan Kenaikan Pangkat Ke Gred 52 Di Jawatan Pensyarah Kanan Universiti Teknologi MARA (UiTM) |
Prosedur |
|
20. |
Surat Timbalan Naib Canselor (Akademik Dan Antarabangsa) 20130911 : Proses Permohonan Akses Pengguna Student Information Management System (SIMS) Modul Akademik |
Arahan |
|
* For the description of the circulars category, please refer the GLOSSARY tab of the download sections * |
|||
Last Updated On 19 November 2024 |
NO. |
DOCUMENT NAME |
DOWNLOAD / VIEW |
FOUNDATION |
||
1. |
Peraturan Akademik Program Asasi UiTM Pindaan 2018 [Bilangan 1] [NEW] |
|
PRA DIPLOMA |
||
1. |
Peraturan Akademik Pra Diploma UiTM Pindaan 2022 [Bilangan 1] [NEW] |
|
DIPLOMA AND DEGREE |
||
1. |
Peraturan Akademik Diploma Dan Sarjana Muda UiTM Pindaan 2021 [Bilangan 1] [NEW] |
|
PROFESSIONAL |
||
1. |
Academic Regulations And Procedures For Professional Programme 2016 [NEW] |
|
MASTER AND PHD |
||
1. |
Academic Rules & Regulations For Postgraduate: PhD & Masters Degree Program By Coursework & Mixed Mode 2022 [NEW] |
|
2. |
Academic Rules & Regulations For Postgraduate: PhD & Masters Degree Program By Research 2022 [NEW] |
|
3. |
Academic Rules & Regulations For Postgraduate: PhD & Masters Degree Program By Mixed Mode 2021 |
|
4. |
Academic Rules & Regulations For Postgraduate: PhD & Masters Degree Program By Research 2021 |
|
5. |
Academic Rules & Regulations For Postgraduate: Master’s Degree Program By Coursework 2020 |
|
6. |
Academic Rules & Regulations For Postgraduate: Master’s Degree Program By Research 2020 |
|
7. |
Academic Rules & Regulations For Postgraduate: Doctoral Degree Program By Research 2020 |
|
OTHERS |
||
1. |
Peraturan Pengendalian Bahan Pengajaran Dan Pembelajaran Universiti Teknologi MARA |
|
2. |
Academic Regulations (Archive) |
NO. |
DOCUMENT NAME |
DOWNLOAD / VIEW |
|
GENERAL |
|
||
1. |
Buku Panduan Program Pra Pendidikan Tinggi UiTM (Edisi Kedua) 2022 |
|
|
2. |
Buku Panduan Staf UiTM 2004 |
|
|
3. |
Dasar ICT UiTM 2021 |
|
|
4. |
Dasar Keselamatan ICT Versi 1 |
|
|
5. |
Dasar PdP UiTM Booklet 2021 |
|
|
6. |
Dasar Pengurusan Maklumat Rasmi 2020 |
|
|
7. |
Dasar Pengurusan Rekod UiTM 2020 |
|
|
8. |
Education 5.0 @ UiTM 2019 |
|
|
9. |
Garis Panduan Anugerah Akademik UiTM 2012 |
|
|
10. |
Garis Panduan Dana Kecemerlangan 2012 |
|
|
11. |
Garis Panduan Format Penulisan Rasmi UiTM 2017 |
|
|
12. |
Garis Panduan Lantikan Akademia 2012 |
|
|
13. |
Garis Panduan Lantikan Akademia 2019 |
|
|
14. |
Garis Panduan Lantikan Akademia 2021 |
|
|
15. |
Garis Panduan Memorandum Persefahaman (MoU) UiTM 2017 |
|
|
16. |
Garis Panduan Pelaksanaan Autonomi 2015 |
|
|
17. |
Garis Panduan Pelaksanaan Minggu Interim UiTM 2018 |
|
|
18. |
Garis Panduan Pelaksanaan Pembelajaran Teradun (Blended Learning) UiTM 2015 |
|
|
19. |
Garis Panduan Pelaksanaan Pendaftaran Pelajar Baharu UiTM Sesi I 2020 & 2021 Online 2020 |
|
|
20. |
Garis Panduan Pelaksanaan Pendaftaran Pelajar Baharu UiTM Sesi II 2020 & 2021 Online 2021 |
|
|
21. |
Garis Panduan Pelaksanaan Penyampaian & Pembelajaran F2F & ODL UiTM 2020 |
|
|
22. |
Garis Panduan Pelaksanaan Program Pembangunan Bakat Analitik Data Raya UiTM |
|
|
23. |
Garis Panduan Pelaksanaan Semester Pendek Di UiTM 2020 |
|
|
24. |
Garis Panduan Pembelajaran Anjal di UiTM |
|
|
25. |
Garis Panduan SULAM UiTM 2020 |
|
|
26. |
Garis Panduan Pelaksanaan Wisdom Wednesday Di UiTM 2018 |
|
|
27. |
Garis Panduan Pengajaran Kolaboratif Di Universiti Teknologi MARA 2022 |
|
|
28. |
Garis Panduan Program PhD Potential 2012 |
|
|
29. |
Kerangka Pengajaran Kolaboratif Dan Pelaksanaannya Di UiTM 2021 |
|
|
30. |
Kerangka Pensijilan Mikro Dan Pelaksanaannya Di Universiti Teknologi MARA 2022 |
|
|
31. |
Kod Nilai Dan Etika Warga UiTM 2019 |
|
|
32. |
Manual Penggunaan Bilik ARIF |
|
|
33. |
Manual Pengurusan Akademik Untuk Pentadbir 2013 |
|
|
34. |
Manual Tadbir Urus Akademik UiTM 2013 |
|
|
35. |
Manual Tadbir Urus Akademik UiTM 2019 |
|
|
36. |
Notes For ODL @ UiTM 2021 |
|
|
37. |
Pelan Strategik UiTM 2025 [2019] |
|
|
38. |
Pengemaskinian Akses Pengguna SIMS Akademik Secara Automatik |
|
|
39. |
Pengendalian Dan Pengurusan Kesihatan Mental Pelajar [NEW] |
|
|
40. |
Pengurusan Hal Keluarga Staf Dan Staf Yang Sedang Belajar |
|
|
41. |
Permohonan Capaian Pengguna |
|
|
42. |
Prosedur Siasatan Akademik |
|
|
43. |
Polisi Latihan Industri UiTM 2015 |
|
|
44. |
Sistem e-Akademik UiTM 2012 |
|
|
45. |
UiTM Happiness Index 2017 |
|
|
CURRICULUM |
|
||
1. |
Garis Panduan Parameter Kursus Baru |
|
|
2. |
Garis Panduan Pelaksanaan EET 2016 |
|
|
3. |
Garis Panduan Pelaksanaan EET 2019 |
|
|
4. |
Garis Panduan Pembangunan Dwi Ijazah 2018 |
|
|
5. |
Garis Panduan Pembangunan Kurikulum Fleksibel UiTM 2016 |
|
|
6. |
HETVET @ UiTM Handbook 2020 |
|
|
7. |
Manual Closing The Loop CDL & CQI 2012 |
|
|
8. |
Manual Closing The Loop CDL & CQI 2015 |
|
|
9. |
Manual Indeks Daya Saing Program Akademik 2019 |
|
|
10. |
Polisi Pemilikan Dan Pengurusan Program Akademik UiTM 2019 |
|
|
11. |
Prosedur Pengurusan Pelaksanaan Kurikulum 2012 |
|
|
12. |
Prosedur Pengurusan Pelaksanaan Kurikulum 2016 |
|
|
ASSESSMENT & EVALUATION |
|
||
1. |
Garis Panduan Kesetaraan Kualiti Penilaian Pelajar UiTM Edisi 2 2012 |
|
|
2. |
Garis Panduan Pemantauan Profesionalisme Pensyarah (PRO-PENS) V2 UiTM 2015 |
|
|
3. |
Garis Panduan Pengemaskinian Markah Peperiksaan Khas UiTM 2015 |
|
|
4. |
Glosari Istilah Peperiksaan & Penilaian Pelajar UiTM 2013 |
|
|
5. |
Manual For iCGPA 2016 |
|
|
6. |
Manual Pengurusan Peperiksaan UiTM 2012 |
|
|
7. |
Pelan Tindakan Persediaan Menghadapi Kecemasan Semasa Peperiksaan 2016 |
|
|
8. |
Pemantauan Operasi Akademik UiTM 2012 |
|
|
9. |
Polisi Penilaian Akademik Pelajar Edisi 1 2014 |
|
|
10. |
Polisi Penilaian Akademik Pelajar Edisi 2 2015 |
|
|
11. |
Polisi Pentaksiran Dan Penilaian Akademik UiTM Pindaan 2021 |
|
|
12. |
Template 1 – Laporan Pencapaian PLO – Untuk Koordinator Program/KPP |
|
|
13. |
Template 2 – Laporan Pencapaian PLO – Untuk PNC/Dekan/Rektor |
|
|
14. |
Manual Skrin Untuk Laporan Pencapaian PLO |
|
|
RESEARCH & SUPERVISION |
|
||
1. |
Avoiding Plagiarism A Guide For Students 2012 |
|
|
2. |
Duties & Responsibilities Of A Supervisor 2012 |
|
|
3. |
Process & Procedures Post Graduate Degree Programmes By Coursework 2012 |
|
|
4. |
Process & Procedures Post Graduate Degree Programmes By Research 2012 |
|
|
5. |
Understanding Plagiarism A Guide For Lecturers 2012 |
|
|
STAFF |
|
||
1. |
Garis Panduan Amanah Tugasan Pensyarah Versi 3.0 2017 |
|
|
2. |
Garis Panduan Dasar Outbound Bagi Staf UiTM 2019 |
|
|
3. |
Garis Panduan Kenaikan Pangkat Staf Akademik UiTM 2012 |
|
|
4. |
Garis Panduan Kenaikan Pangkat Staf Akademik UiTM 2018 |
|
|
5. |
Garis Panduan Kenaikan Pangkat Pensyarah Perubatan, Pergigian & Farmasi UiTM 2015 |
|
|
6. |
Garis Panduan Latihan Profesional / Industri 2016 |
|
|
7. |
Garis Panduan Pelantikan PTFT 2018 |
|
|
8. |
Garis Panduan Penasihat Akademik UiTM 2024 [NEW] |
|
|
9. |
Garis Panduan Pengurusan Hal Keluarga Staf & Staf Yang Belajar Di UiTM 2015 |
|
|
10. |
Garis Panduan Tugas, Tanggungjawab & Perincian Skop Tugas Pentadbir Akademik UiTM 2016 |
|
|
11. |
Manual MyATP 2018 |
|
|
12. |
Manual Penasihat Akademik 2012 |
|
|
13. |
Nilai & Etika Pensyarah UiTM 2009 |
|
|
14. |
Panduan Asas Staf Akademik 2012 |
|
|
15. |
Panduan Latihan Sub Kepakaran, Latihan Klinikal Dan Perkhidmatan Klinikal Staf UiTM 2020 |
|
|
16. |
Senarai Bidang UiTM (Kemaskini 2023) |
|
|
17. |
Statement Of Principles UiTM 2018 |
|
|
18. |
Teaching Portfolio - A Handbook For Academic Staff 2014 |
|
|
EXTERNAL DOCUMENTS |
|
||
1. |
Buku Menghormati Lambang-Lambang Kebesaran Negara 2021 |
|
|
2. |
Buku Rubrik iCGPA 2016 |
|
|
3. |
Garis Panduan COPPA - Edisi 2 2018 |
|
|
4. |
Garis Panduan COPPA-ODL 2nd Edition 2019 |
|
|
5. |
Garis Panduan COPTPA 2019 |
|
|
6. |
Garis Panduan Manual TTAC MBOT 2019 |
|
|
7. |
Garis Panduan MQF Edisi 2 2017 |
|
|
8. |
Garis Panduan National Education Code (NEC) 2010 |
|
|
9. |
Garis Panduan Pembangunan Program Akademik UA 2018 |
|
|
10. |
Garis Panduan Penamaan PPT Malaysia 2019 |
|
|
11. |
Garis Panduan Program Standard ETAC 2019 |
|
|
12. |
Service Learning Malaysia (SULAM): University For Society Playbook 2020 |
|
NO. |
DOCUMENT NAME |
DOWNLOAD / VIEW |
BEST GRADUATE AWARD (AGT) |
||
1. |
AGT - 2024 - Calon Peringkat UiTM |
|
2. |
AGT - 2024 - Calon Terbaik Kolej Pengajian - Sarjana Muda |
|
3. |
AGT - 2024 - Calon Terbaik Kolej Pengajian - Diploma |
|
4. |
AGT - 2024 - Calon Terbaik Fakulti / Pusat Pengajian - Sarjana Muda |
|
5. |
AGT - 2024 - Calon Terbaik Fakulti / Pusat Pengajian - Diploma |
|
6. |
AGT - 2024 - Calon Terbaik Program - Sarjana Muda |
|
7. |
AGT - 2024 - Calon Terbaik Program - Diploma |
|
8. |
AGT - 2024 - Senarai Pencalonan |
|
9. |
AGT - 2024 - Maklumat Ekstra Kurikulum Calon |
|
10. |
AGT - 2024 - Maklumat Akaun Calon |
|
11. |
AGT - 2024 – Anugerah Graduan Masyarakat |
|
ACADEMIC PROGRAMMES |
||
1. |
Parameter Kursus Baharu [NEW] |
|
2. |
Pelan Pengajian - Contoh |
|
3. |
Pelan Pengajian |
|
4. |
Pembetulan Parameter Kursus [NEW] |
|
5. |
Permohonan Draf Bank Pengiktirafan Program Oleh Badan Profesional |
|
6. |
Permohonan Kod Program Baharu [NEW] |
|
7. |
Contoh Borang Parameter Kursus |
|
8. |
Contoh Permohonan Kod Program |
|
9. |
Senarai Daftar Kursus Baharu PTPTN [NEW] |
|
SYSTEM |
||
1. |
Borang Permohonan - Pembatalan Akses SIMS - Pindaan 2021 |
|
2. |
Student Portal - Borang Permohonan Memuat Naik Mengemaskini Maklumat |
|
3. |
Student Portal - Borang Permohonan Sebagai Author & Editor |
|
4. |
Student Portal - Borang Permohonan Sebagai Moderator |
|
STAFF |
||
1. |
Keperluan Tenaga Pengajar Mengikut Kursus - PTFT |
|
2. |
Pencalonan Jawatan Pentadbir Akademik |
|
3. |
Pencalonan Ketua Program & Koordinator |
|
4. |
Pencalonan Lantikan Felo Universiti [NEW] |
|
5. |
Pengakuan Staf Berkenaan Pengurusan Hal Keluarga |
|
6. |
Teaching Portfolio Part B |
|
STUDENT |
||
1. |
Borang Penasihat Akademik - Pemantauan Pelajar - PA Edisi 2024 [NEW] |
|
2. |
Pemindahan Kredit Dalaman |
|
3. |
Pengecualian Kredit Pemindahan Kredit |
|
4. |
Permohonan Aktifkan Status Sebagai Pelajar |
|
5. |
Permohonan Cuti Khas |
|
6. |
Permohonan Gugur Tambah HEA |
|
7. |
Permohonan Pembetulan Rekod Akademik |
|
8. |
Permohonan Pengecualian Kredit |
|
OTHERS |
||
1. |
ATP - Kalkulator |
|
2. |
Pengakuan Staf Sebagai Pelajar UiTM |
|
3. |
Tempahan Dewan Senat |
|
4. |
Cadangan Penubuhan Sub Entiti Akademik |
|
5. |
UiTM Assessment Questionnaire |
NO. |
DOCUMENT NAME |
DOWNLOAD / VIEW |
ASSESSMENT AND EVALUATION |
||
1. |
English Exit Test (EET) - Implementation - English |
|
2. |
English Exit Test (EET) - Implementation - Bahasa Melayu |
|
3. |
English Exit Test (EET) - Implementation - V2 |
|
4. |
iCGPA - 20 Langkah Pelaksanaan |
|
5. |
iCGPA - Proses Muat Naik & Pelaporan Penilaian |
|
6. |
Pindaan Peperiksaan Khas |
|
7. |
Tatatertib - Pengurusan Kecuaian |
|
ACADEMIC CALENDAR |
||
1. |
Minggu Interim - 2018 - Modul Ditawarkan |
|
2. |
Minggu Interim - Pelajar Diploma |
|
3. |
Pindaan Kitaran Akademik |
|
4. |
Semester Intersesi |
|
CURRICULUM |
||
1. |
Big Data Analitik Program |
|
2. |
Pengurus Utama (PU) & Pengurus Pelaksana (PP) |
|
3. |
Permohonan Kelulusan Dokumen Pentaksiran JKIKU |
|
4. |
Week Without Walls 2018 |
|
5. |
Wisdom Wednesday |
|
STUDENT |
||
1. |
Aktiviti Akademik Dalam COVID-19 & MCO |
|
2. |
Pendaftaran Kursus Pelajar UiTM |
|
3. |
Polisi Pelajar Kurang Upaya UiTM |
|
4. |
Aplikasi Model A.D.A.B |
|
5. |
Ceritera UiTM Episod 1 |
|
STAFF |
||
1. |
Aktiviti Akademik Dalam COVID-19 & MCO |
|
2. |
Amanah Tugas Penasihat Akademik |
|
3. |
Amanah Tugasan Pensyarah |
|
4. |
Beat The Fatigue & Come Out Stronger: Work From Home Tips |
|
5. |
Kaedah Penyampaian Pembelajaran Di UiTM |
|
6. |
Panduan Permohonan PTFT |
|
7. |
Sistem MyATP |
|
8. |
Aplikasi Model A.D.A.B |
|
9. |
Kitaran Hayat Program Akademik UiTM [NEW] |
WEBINAR
NO. |
DOCUMENT NAME |
DOWNLOAD / VIEW |
1. |
OBE Webinar : OBE Refresher Sharing Session For Lecturers And Administrators Speaker : Speaker : Prof. Ts. Wardah Tahir Director Curriculum Affairs Office Of The Deputy Vice Chancellor (Academic & International) Date : 02 August 2024 |
PRESENTATION SLIDE
NO. |
DOCUMENT NAME |
DOWNLOAD / VIEW |
1. |
Slaid Inisiatif 2021 Pejabat Timbalan Naib Canselor (Akademik dan Antarabangsa) |
|
2. |
Slaid Pencapaian 2019-2021 Pejabat Timbalan Naib Canselor (Akademik dan Antarabangsa) |
|
3. |
OBE Slide : OBE Refresher Sharing Session For Lecturers And Administrators Speaker : Speaker : Prof. Ts. Wardah Tahir Director Curriculum Affairs Office Of The Deputy Vice Chancellor (Academic & International) Date : 02 August 2024 |
NO. |
DOCUMENT NAME |
DOWNLOAD / VIEW |
META 2023 |
||
1. |
25th META 2023 Extended Abstracts |
|
2. |
25th META 2023 Programme Book |
|
3. |
25th META 2023 Resolution |
|
META 2022 |
||
1. |
24th META 2022 Programme Book |
|
2. |
24th META 2022 Resolution |
NO. |
ITEM |
DESCRIPTION |
REFERENCE |
1. |
Dasar |
Dasar ialah satu kenyataan rasmi, ringkas, dan peringkat tinggi atau pelan yang merangkumi kepercayaan umum sesebuah organisasi, tujuan, objektif, dan prosedur mengikut bidang yang ditetapkan. Dasar menyatakan tindakan yang perlu dilaksanakan dan wajib dipatuhi. Ia memberi tumpuan kepada keputusan dan bukan cara pelaksanaan. |
MAMPU & Kamus Dewan Bahasa & Pustaka Edisi Keempat |
2. |
Garis Panduan |
Garis panduan ialah pernyataan umum yang direka untuk mencapai objektif dasar dengan menyediakan rangka kerja bagi pelaksanaan prosedur. Garis panduan merupakan suatu cara atau kaedah pelaksanaan. |
MAMPU & Kamus Dewan Bahasa & Pustaka Edisi Keempat |
3. |
Prosedur
|
Prosedur memperincikan arahan yang telah ditetapkan dalam dasar serta standard dan garis panduan yang menyokong dasar tersebut dilaksanakan dalam persekitaran yang dikendalikan. |
MAMPU & Kamus Dewan Bahasa & Pustaka Edisi Keempat |
4. |
Pekeliling
|
Pekeliling iaitu suatu arahan rasmi mengenai sesuatu dasar organisasi.
|
MAMPU & Kamus Dewan Bahasa & Pustaka Edisi Keempat |
5. |
Surat Pekeliling |
Surat pekeliling iaitu suatu penjelasan tentang pelaksanaan sesuatu dasar yang dinyatakan dalam pekeliling. |
MAMPU & Kamus Dewan Bahasa & Pustaka Edisi Keempat |
6. |
Arahan |
Sesuatu perintah atau suruhan untuk melaksanakan sesuatu perkara secara terperinci tetapi tidak semestinya berdasarkan perkara yang dinyatakan dalam pekeliling atau surat pekeliling. |
MAMPU & Kamus Dewan Bahasa & Pustaka Edisi Keempat |
7. |
Peraturan |
Peraturan ialah ketetapan rasmi organisasi tentang pelaksanaan sesuatu perkara yang harus diturut atau dipatuhi. |
MAMPU & Kamus Dewan Bahasa & Pustaka Edisi Keempat |